Wednesday, August 8, 2012

Membaca Majalah Mangga hukumnya HARAMM..! - Fatwa negeri Kedah Mei 2012

Hott..kah..kah..membaca Majalah Mangga dah jatuh hukum Haram oleh pihak Mufti negeri Kedaq..eh..Kedah. Megikut tarikh fatwa, jatuh pada bulan 29 Mei 2012..
 
 
 
"Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah Darul Aman telah memutuskan bahawa status majalah "Mangga" menurut syara' adalah Haram kerana mempamerkan wanita-wanita ataupun lelaki yang mendedahkan aurat dan ianya bertentangan dengan syariat.
 
Keputusan fatwa ini telah dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Kedah Darul Aman dan disahkan sendiri oleh Mufti Negeri Kedah Darul Aman,Dato' Paduka Syeikh Muhammad Baderudin B. Hj. Ahmad. "

Sejarah Majalah Mangga ini telah diterbitkan semenjak tahun 1995 lagi sehinggalah sekarang di bawah pengurusan Utusan Karya Sdn Bhd yang turut menerbitkan Majalah lain di antaranya seperti Majalah Al-Islam, Mastika, URTV dan lain-lain lagi. Pastinya ada yang menolak Fatwa ini dan ramai yang menyokongnya. Samalah macam hukum Haram merokok. Ada yang sokong dan ramai yang buat dek je sebab mengambil hukum Harus jika ingin terlalu merokok.
 
Nak cerita banyak pun tak guna sebab masing-masing faham kan kandungan majalah ni macam mana,  Apa-apa pun all the best semoga semakin hari syariat Islam semakin berkembang dan dihayati di Malaysia ini. So, jangan duk meroyan la ye..

No comments:

Post a Comment

Jurang Usia Bukan Halangan Perkahwinan

  Sewaktu remaja dahulu, aku selalu tertanya-tanya. Apa maksud sebenar perkahwinan ni? Adakah cuma kerana Cinta? Nafsu? atau berkahwin ...